tisdag 18 mars 2014

Religiösa klädkoder kan döda dig.

äser i dag på kommunalbloggen om vad en undersköterska har för arbetsuppgifter,det är en diger lunta som ni kan läsa om själva härunder.Egentligen var det den spariver och den nästan omänskliga arbetsbelastningen som jag hade tänkt uppmärksamma tills jag såg bilden ovan. Hygienreglerna inom vården är livsviktigt.Från Vårdhandboken har jag hämtat följande. 

[Basala hygienrutiner och klädregler]


Arbetskläder

Arbetskläder består av överdel och byxa, klänning kan förekomma. Ärmen ska sluta ovanför armbågen. All vårdpersonal ska använda kortärmad överdel/klänning vid undersökning, vård och behandling. Den korta ärmen är en förutsättning för god handhygien. En lång ärm kan föra smittämnen mellan patienter.
Arbetskläder:
  • tillhandahålls av arbetsgivaren
  • används endast på arbetsplatsen
  • byts dagligen samt alltid om de förorenats och tvättas vid minst +60oC i kontrollerad process
  • hanteras och förvaras så att dess renhetsgrad behålls efter tvätt
Kortärmad ren tröja får användas under arbetsdräkten.

Hår

Långt hår och skägg ska fästas upp så att det inte hänger eller faller ned. Om huvudduk används ska den fästas så den inte lossnar, nedhängande delar ska vara instoppade under arbetsdräkten. Den ska bytas dagligen.

Vad ser jag då på bilden ovan. Där står det en kvinnlig vårdpersonal i långärmat,mao som kan vara en potentionell smittbärare en ren livsfara för patienter. Och all övriga personal ler som om detta vore något normalt,det är det inte.
Att människor har huvudduk skulle inte störa mig mer än de som har hårnät för att kunna utföra sina arbetsuppgifter.Om det inte är vore för att denna klädsel skriker ut att jag är religiös och det tillåts påverka mitt arbete.Min religion och min tro går före ditt vårdbehov säger hennes klädseln i mina ögon. Hennes klädsel säger även mig att jag  struntar i om jag smittar dig.Av hennes klädsel kan jag  antaga att hon är troende muslim,då antar  jag att hon icke får prata med främmande män. Hur skall hon då kunna vårda män? Hur i allsin dar skall detta vara kompatibelt med svensk sjukvård.Med det pressade och tidskodade schema vårdpersonalen har idag hur gör denna kvinna praktisk? Springer hon och byter sin långärmade tröja efter var patient? Har hon specialbeställda jättelånga handskar som dras upp och över den långärmade tröjan? Vad blir merkostnaden för hennes klädsel skyddshandskar och huvuddukar? Om denna muslimska kvinna inte heller kan vårda män vad är då vitsen med att arbeta inom vården? Är hon en tillgång eller rent av en belastning?
 Det måste bli ett kraftfullt nej till religiösa yttringar, klädkoder, och särrättigheter, oavsett inom vilket yrke det gäller så länge de är skattebetalare som står för notan. Religiös eller inte så följer man svenska klädkoder på svenska arbeten vill man bära tygsjok och turnbaner med knivar i så får man göra det på sin fritid i hemmet.Alternativet är att flytta och söka arbete i de land där tro går före sunt förnuft.

 blogg.kommunal.se/annelienordstrom/2014/03/14/stor-mangd-arbetsuppgifter-underskoterskans-vardag/

 Följer du med vinden kan du bli bortblåst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar